Nazwa epoki
Termin „oświecenie” wywodzi się z niemieckiego Aufklarung (rozjaśnienie). Do jego spopularyzowania przyczyniło się dzieło Immanuela Kanta Co to jest oświecenie,
w którym autor wyjaśnia, że „Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z
niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to
niezdolność człowieka do posługiwania się własnym rozumem”. Cytat ten
wskazuje na dążenia przedstawicieli nowego nurtu myślowego, którzy
pragnęli rozwoju intelektualnego jednostki oraz jej usamodzielnienia.
Termin ten rozpowszechnił się wśród europejczyków (szczególnie w Polsce i
Rosji), chociaż nie był jedynym ówcześnie używanym. Inne, popularne w
krajach europejskich, również podkreślały znaczenie rozumu człowieka. W
Anglii stosowano wyrażenie „wiek rozumu”, we Francji „wiek filozofów” i
„wiek świateł”, ponadto funkcjonowały również nazwy „okres racjonalizmu”
i „wiek klasycyzmu”.
Pojęcia związane z epoką
* empiryzm
Pogląd, zgodnie z którym poznanie świata
jest możliwe jedynie za pomocą doświadczenia. Prawdziwe jest tylko to,
co można sprawdzić drogą indukcyjną.Współczesna koncepcja empiryzmu została wysunięta przez Francisa Bacona, a następnie rozwinięta przez Johna Locke’a, George’a Berkeleya oraz Davida Hume’a.
* deizm
Doktryna filozoficzno-religijna, według
której Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego funkcjonowanie. Wśród
znanych deistów wspomnieć należy Diderota i Woltera.
* ateizm
Pogląd filozoficzny negujący istnienie Boga oraz świata pozagrobowego. Przedstawicielem tej filozofii był Paul Holbach .
* racjonalizm
Kierunek filozoficzny wskazujący na rozum
jako jedyne nadrzędne narzędzie poznania prawdy. Twórcą tego sytemu był
Kartezjusz (1596 – 1650), którego sformułowanie „Cogito ergo sum”
(Myślę, więc jestem) wykorzystywane było przez ludzi oświecenia i
funkcjonowało niemal jako naczelne hasło epoki. Założenie, zgodnie z
którym jedynie to, co można wyjaśnić za pomocą rozumu, jest prawdziwe,
już u podstaw kwestionowało wiarę i dogmaty.
Filozofia
*Wolter (Francis Marie Arouet)
Był
jednym z najbardziej znanych myślicieli epoki. Francuski filozof
opowiadał się za równością wszystkich ludzi wobec prawa, a także
uznaniem zasady, że każda jednostka może mieć własne przekonania (idea swobody myśli),
o czym świadczą jego słowa: „Nie zgadzam się z tobą, lecz zawsze będę
bronił twego prawa do głoszenia własnych poglądów”. Wolter był racjonalistą i przeciwstawiał się fanatyzmowi religijnemu. Jako deista
wierzył w istnienie Boga, który jest najwyższą instancją, twierdził
nawet, że „jeśli nie byłoby Boga, trzeba by go wymyśleć”, jednak uważał,
że jest On jedynie Stwórcą, który nie ingeruje w funkcjonowanie swego
dzieła. Swoje stanowisko zaprezentował za pomocą metafory świata jako
zegara, który został nakręcony, by móc chodzić. Pisał bowiem: „Nie mogę
pojąć, by ten zegar mógł istnieć, a nie było zegarmistrza”.
*Denis Diderot
Postulował zwrócenie uwagi na naturę i nauki przyrodnicze.
To właśnie na podstawie obserwacji świata przyrody wysnuł wniosek, że
Bóg nie istnieje, bowiem nie ma tam śladów Jego działania. Według
filozofa, społeczeństwa, które oddalają się od natury, są skazane na
cierpienie, dlatego że to właśnie w świecie przyrody można odnaleźć
podstawy moralności. Filozof zasłynął przede wszystkim jako współautor Encyklopedii.
Dzieło to miało charakter subiektywny, było bardzo popularne w wielu
państwach Europy i stanowiło swoisty wyznacznik dla wielu
intelektualistów epoki.
*Jean – Jacques Rousseau
Był
wielkim przeciwnikiem cywilizacji. To w postępie i uspołecznieniu
jednostki upatrywał źródeł zła. Rousseau uważał, że z natury pochodzi
wszelkie dobro, co odzwierciedlają jego słowa: „Wszystko jest dobre, gdy
wychodzi z rąk stwórcy, wszystko paczy się w rękach człowieka”. Wbrew,
powszechnie panującemu w epoce, kultowi rozumu ludzkiego, twierdził, że
to serce ma nadrzędną wartość. Był twórcą sentymentalizmu oraz autorem bardzo wówczas poczytnego dzieła Nowa Heloiza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz